خداوند در رؤیاهای عارفان
نویسندگان
چکیده مقاله:
رؤیاهای عارفان آینۀ اندیشهها، آراء و عقاید و بهویژه آرزوهای متعالی این گروه است. رؤیت خداوند یکی از این آرزوهاست که نمود فراوانی در تجارب روحانی نقلشده از عارفان دارد. در این دسته از رؤیاها، رؤیابین مدّعی است که خداوند را دیده یا صدای او را شنیده است. از نظر روانشناسان، صورت موردمشاهده در رؤیا، یکی از جنبههای خیالی و نمادین ناخودآگاه رؤیابین است که از طریق رؤیا به بخش خودآگاه رسیده است. اما نظرگاه عارفان در تأویل این صورت فراواقعی چیز دیگری است. در این مقاله حکایتهای مندرج در دو کتاب تذکرةالاولیای عطار (قرن ششم هجری) و نفحاتالانس جامی (قرن نهم هجری) بررسی شده است. این صورتهای نمادین که عارف بهعنوان «خدا» از آنها یاد کرده، منِ روحانی یا ربّ شخصی او است که هویّتی یکسان با حق دارد و این تصویر ربّ شخصی در رؤیای هر کسی متفاوت با ربّ شخصی دیگری است.
منابع مشابه
زن سوفیایی در رؤیاهای عارفان (ذوالنون و ابنعربی)
In some Sufi hagiographies a dialogue between a Sufi man and a mystic woman is narrated, in most of which the woman is nameless and called so as well- Majhoolah al-Asmā‘a-. According to certain narratives, while the Sufi man is in the state of meditation or ecstacy, the woman appears into an imaginary figure and solves his spiritual problems and guides him upon the Path. There are some simila...
متن کاملتحقیق در رؤیاهای عارفان براساس کتابهای تذکرة اولیاء و نفحات الانس
عارفان برای بیان اندیشه های عرفانی خود از قالبهای متعددی همچون حکایت، تمثیل، داستان، روایت و ... استفاده می کنند. رویاهای صادقه یکی از متداول ترین این قالبهاست که به دلیل برخورداری از امکان فضا سازیهای فرا واقعی، شکل داستانواره ای و عام و ملموس بودن، یکی از کارآمدترین ابزار تعالیم عرفانی است. در واقع، رویا نزد عارفان وسیله ای است برای رساندن پیامهای اخلاقی، عرفانی و دینی؛ به همین دلیل این رویاه...
15 صفحه اولتأملی در غزل رؤیاهای مولانا
Mowlānā’s poetry is significantly different from Persian poetic traditions and the works of other poets. His works convey complex and wonderful meanings specially when they address the experience of disappearance and unawareness. This experience, together with the experience of a revelational context in the opening of speeches in Mowlānā’s Diwān, makes some of his dramatizations extremely wonde...
متن کاملخطبۀالبیان و شطحیات عارفان
« خطبۀالبیان »نام یکی از خطبه های منسوب به مولا علی (ع) است که درباره صحت انتساب آن به امام در طول تاریخ دیدگاه های مختلفی وجود داشته است . در این خطبه کلماتآغاز می شود و به شرح حال ایشان به « اَنَا » مسجعی بر زبان حضرت جاری شده که با ضمیرعنوان ولی و انسان کامل در حالت فنای فی الله اشاره دارد . از این رو، این خطبه بهشطحیات اهل تصوف شباهت دارد و همواره از یک سو مورد توجه صوفیان و فرقه هایشیعه و ب...
متن کامل«سیمای عارفان در مثنوی معنوی»
مولانا جلالالدین محمدبن سلطان العلما بهاءالدین محمدبن حسینبن احمد خطیبی بکری بلخی، که در کتابها از او به نامهای «مولانای روم» و «مولوی» و «ملای روم» یاد کردهاند، یکی از بزرگترین و تواناترین گویندگان متصوفه و از عارفان نامآور و ستاره درخشنده و آفتاب فروزنده آسمان ادب فارسی، شاعر حساس، صاحب اندیشه و از متفکران بلامنازع عالم اسلام است. در این نوشتار سعی بر آن است که علاوه بر بیان اندیشهها...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 2 شماره 3
صفحات 93- 114
تاریخ انتشار 2010-12-22
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023